Fida

Lämmin tervehdys Kosovosta! 31.5.2016

Tällä kertaa ajattelin tehdä jotain erilaista ja kirjoittaa teille tarkemmin, mitä olen viimeisen viikon aikana tehnyt. Toivottavasti tämä antaa syvemmän käsityksen työstäni.

Maanantaina 23.5. olin Albaniassa työmatkalla. Minua vaivasi vatsapöpö, ja ripuloin ja oksensi aamulla. En uskaltanut syödä mitään ja juomakin tuli ulos. Nukuin noin kymmeneen, jolloin uskaltauduin lähtemään tiimipalaveriin Albanian kyläyhteisökehitystiimin kanssa. Tiimi valvoo viidessä yhteisössä tehtävää työtä. Keskustelimme pitkään monenlaisista asioista ja kävimme myös lounaalla yhdessä. Vatsani vaivasi edelleen, mutta uskaltauduin kuitenkin iltakävelylle Tiranassa olevaan kauniiseen ja laajaan puistoon.

Tiistaina 24.5. lähdimme tiimin kanssa vierailulle Baltezin ja Drizan romaniyhteisöihin. Ajomatka oli melko pitkä (noin 1,5 tuntia). Matkalla pysähdyimme aamukahville. Yhteisövierailuilla osallistuimme lasten kokouksiin sekä pidimme palaverit yhteisökehitysvastuuhenkilöiden kanssa. Toisessa yhteisöistä työ on vielä melko uutta ja oli todella hienoa nähdä sen eteenpäin meneminen, sillä lapset olivat puhtaampia ja käyttäytyivät selvästi paremmin kuin edellisellä vierailullani vuosi sitten. Heillä oli myös uusi keskus käytössään. Työntekijät myös hehkuivat intoa työhönsä. Palasimme Tiranaan noin klo 22.

Keskiviikkona 25.5. lähdimme tiimin kanssa vierailulle Peqinin romaniyhteisöön, jossa osallistuimme lasten kokoukseen ja pidimme palaverin tiimin kanssa. Työssä oli herännyt monenlaisia kysymyksiä, joita selvittelimme tiimin ja työn omistavan seurakunnan pastorin kanssa. Palasimme kotiin noin klo 20.

Torstaina 26.5. tapasin aamulla yhteistyökumppanimme Albanian Vankilalähetyksen johtajan ja kummitiimin ja keskustelimme ajankohtaisista asioista, mm. raportoinnista. He kertoivat lastensuojelukoulutuksesta, jonka he pitävät kaikille työntekijöille ja vapaaehtoisille kesäkuussa. He kutsuivat minua syyskuussa mukaan vankilaan tutustumaan vankilatyöhön tarkemmin. Palaverin jälkeen vein yhteisökehitys-tiimin läksiäislounaalle kalaravintolaan. Tahdon aina syödä kalaa rannikolle päästessäni. Sen jälkeen minut vietiin bussille, jolla matkasin 5,5 tuntia Kosovoon. Matka on yleensä lyhyempi, mutta rajalla meille haluttiin tehdä perusteellinen tarkastus. Kosovossa riensin suoraan bussilta seurakuntakokoukseen, josta tulin yhdeksän aikaan kotiin.

Perjantaina 27.5. purin sähköposteja ja juttelin äidin kanssa Skypessä. Olin Albaniassa ilman nettiyhteyttä, sillä asuin paikallisen luona, jolla ei ollut nettiyhteyttä. Näin ollen minulla oli paljon purettavaa sähköposteissa ja muussa yhteydenpidossa. Pesin myös pyykkiä ja tein muita kotihommia. Illalla riensin naisten konferenssiin, joka järjestettiin seurakunnassamme. Siellä oli puhujavieras Ruotsista.

Lauantaina 28.5. vietin päivän naisten konferenssissa. Illalla amerikkalainen ystäväni tuli kylään ja päivitimme kuulumisia.

Sunnuntaina 29.5. riensin aamulla seurakuntakokoukseen. Siellä tutustuin naiseen, joka kutsui minua YK:n järjestämään workshoppiin lasten oikeuksista ja lastensuojelusta. Seurakuntakokouksen jälkeen menin ystäväni kanssa kuntosalille. Sen jälkeen meidän oli tarkoitus mennä yhdessä romaniyhteisötyötä tekevien vapaaehtoisten kanssa syömään, mutta se peruuntui (täällä eletään paljon enemmän hetkessä kuin Suomessa), joten amerikkalainen ystäväni kutsui muutamia paikallisia ystäviä luokseen pelailemaan lautapelejä. Meillä oli tosi hauskaa yhdessä.

Maanantaina 30.5. päätin mennä seminaariin, johon sain kutsun edellisenä päivänä seurakunnassa. Oli erittäin mielenkiintoista tavata lapsen oikeuksien erityisasiantuntijoita Genevestä ja eri järjestöistä Kosovosta. Keskustelimme Kosovon tilanteesta eri näkökulmista. Workshopin jälkeen tulin kotiin ja tein töitä muutaman tunnin.

Tiistaina 31.5. kuulin, että eräs ystäväni on sairastunut ja vietin hänen kanssaan tovin Skypessä. Pesin pyykkiä ja tein suunnitelmia loppuajalleni ennen lomaa. Ensi viikolla saamme tänne aktiotiimin vieraaksemme romanityöhön. Viime vuonna kyseisen tiimin vierailu oli todella siunattu, joten toivomme, että tänä vuonna meillä olisi edelleen yhtä hyvä yhteys ja vierailu voisi olla siunaus työlle.

Viimeinen viikko ja kuukausi on ollut erittäin siunattu. Kiitos paljon esirukouksistanne! Albanian matka meni hyvin. On aina ilo käydä siellä inspiroitumassa työstä. Hengellinen ilmapiiri on siellä paljon avoimempi kuin täällä ja nautin siitä kovasti.

Kesäkuun haaste tulee olemaan kesäkonferenssissa palveleminen, sillä poskiontelovaivat jatkuvat, ja konferenssi on perinteisesti ollut haaste nielulleni.

Kesäkonferenssin jälkeen jään kesälomalle, josta palaan Kosovoon elokuussa. Vierailen omassa kotiseurakunnassani 19.6. Näytän myös muutamia valokuvia työstä. Jalasjärven seurakunnassa vierailen muutamien paikallisten ystävieni kanssa 17.7.

Kiitosaiheet: Hyvä Albanian matka, kesä :)

Rukousaiheet: Aktiotiimin vierailu, kesäkonferenssissa terveys ja uusien kummien saaminen

Iloista kesää!

Lähettinne lasten asialla, Sina

Liitän tähän vielä muutaman kuvan Albaniasta:

kuva_1

Iban kyläyhteisön lapset varastivat sydämeni.

kuva_2

Baltezin romaniyhteisössä lapset käyvät päivittäin seurakunnan läksykerhossa.

kuva_3

Peqinin lapset istuivat kuunnellen Raamatun opetusta tarkasti.