Minä vai me

Kuningas Saul oli sodassa filistealaisia vastaan yhdessä poikansa Joonatanin ja Israelin
armeijan kanssa. Saul oli hiljalleen luisunut pois Jumalan siunauksen alta ja yksi merkki
hänen eksymisestään oli se, että hänen ajatuksensa ei ollut enää ”Me” vaan ”Minä”.
Itsekkään ajattelunsa lisäksi hän asetti armeijalle kohtuuttoman vaatimuksen keskellä
sotaa sanoessaan: ”Kirottu olkoon se mies, joka syö mitään ennen iltaa, ennen kuin
MINÄ olen kostanut vihollisilleni.” (1.Sam.14:24)
Samaan aikaan Joonatan oli Jumalan avulla saavuttamassa suurta voittoa vihollisista
eikä siksi ollut kuulemassa Saulin kieltoa. Joonatanin sanoissa hänen aseenkantajalleen
oli erilainen sävy: ”Tule, mennään noiden ympärileikkaamattomien vartioston luo. Ehkä
Herra tekee jotakin MEIDÄN puolestamme…” (1.Sam.14:6) Ihailen Joonatanin
sankaruutta Samuelin kirjoissa jopa enemmän kuin Daavidin! Joonatanista ei tullut
koskaan kuningasta, vaikka hän olikin kuninkaan poika. Hän oli suurenmoinen
sotasankari, mutta hän oli myös sydämeltään todellinen sankari suurenmoisessa
uskollisuudessaan sekä isälleen Saulille, että ystävälleen Daavidille. Hänen sydämensä
ajatteli ”meitä”, eikä ”minua”.
Voimme verrata Johannes Kastajaa Joonataniin, joka sanoi Jeesuksesta: ”Hänen tulee
kasvaa, mutta minun vähetä.” (Joh.3:30)
Viime aikoina olen rakastanut sitä, kun olemme siunanneet seurakuntamme rukouksissa
muita seurakuntia sekä ympärillä olevissa kunnissa, että Jalasjärvellä. Meillä on myös
erityinen esirukoustehtävä rukoilla Pietarsaaren helluntaiseurakunnan puolesta. On
ollut myös todella ihanaa kuulla sitä, miten Jumala on siunannut muita seurakuntia. Olin
eilen Kurikan Kebab-pizza-ravintolassa syömässä ja sinne tuli virtanaan iloisia Kurikan
kotiseurakuntalaisia. He olivat juuri seurakuntana pitäneet 47 talkoolaisen voimin yli
500:lle kävijälle joulunavauksen! Oli ihmeellistä nähdä, kuinka iloiset uskovaiset
täyttivät ravintolan! On ollut ihanaa kuulla muiden seurakuntien kastejuhlista. Minua
on puhutellut erään nuorisotyöntekijän sanat, jotka menivät suunnilleen näin: ”Minua ei
loukkaa kritiikki, koska teen tätä Jumalalle ja olen vain yksi Jumalan lapsi suuressa
Jumalan työssä.”
On ihanaa ja ihmeellistä tehdä työtä hyvällä omallatunnolla kaikkia muita kunnioittaen
ja siunaten.
Toivotan kaikille oikein rauhan täyteistä ja iloista joulun aikaa!

  • Joni Hulkko

Jaa:

Lisää luettavaa

Isä, anneheille anteeksi…

”hänet luettiin pahantekijöiden joukkoon.” (Jes.53:12)Tämä kertomus on Luukas 23:n mukaan. Oli pahantekijä Barabbas (isän poika), hänet oliheitetty vankilaan syytettynä kapinasta ja murhasta. Tapana oli aina

Iso vai pieni tekijä?

Toisessa kuningasten kirjassa kerrotaan suunemilaisesta rikkaasta pariskunnasta.Profeetta Elisa kulki usein heidän talonsa ohi. Vaimo tunnisti, että Elisa on pyhäJumalan mies ja hän vaati tätä aterioimaan

Ennen kaikkea Jumalan lapsi

”Te ette ole saaneet orjuuden henkeä elääksenne jälleen pelossa, vaan olette saaneetlapseuden Hengen, jossa me huudamme ’Abba! Isä!’” Room.8:15Keitä me siis olemme? Voisi sanoa, että

Ennen kaikkea Jumalan lapsi

”Te ette ole saaneet orjuuden henkeä elääksenne jälleen pelossa, vaan olette saaneetlapseuden Hengen, jossa me huudamme ’Abba! Isä!’” Room.8:15Keitä me siis olemme? Voisi sanoa, että

Lähetä esirukous

Kirjoita alle esirukousaiheesi, niin rukoilemme puolestasi seurakunnassamme.